Följ Semper AB

Maten en stressfaktor hos småbarnsföräldrar

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2016 18:30 CEST

Många småbarnsföräldrar upplever en stress kring maten de ger sina barn. I en undersökning från Semper säger nästan varannan förälder att de upplever det som en stressfaktor att laga egen mat till sitt barn och att det finns en förväntan från omgivningen att de ska laga sin egen barnmat.

Så många som sju av tio föräldrar med barn som är äldre än åtta månader, säger i undersökningen att det är kopplat till hög status att man lagar sin egen barnmat. Maten har blivit en viktig statusmarkör och det gäller även barnmat. Att köpa ekologiskt och laga hemlagat definierar dig som förälder och är något man gärna visar upp i sociala medier.

– Mer än åtta av tio föräldrar säger att de har högt förtroende för färdiglagad barnmat. Ändå känner många, och framförallt är det mammorna, en stor press kring maten, säger Anna Hellström på Semper.

Stress och föräldraskap var också temat på Semperdagen, där Semper presenterade vårens nyheter inom glutenfritt och barnmat. TV-profilerna och föräldadebattörerna Malin Wollin och Nisse Edwall var två av deltagarna som delade med sig av sina tankar och tips kring föräldraskap:

– Lyssna till magkänslan och gå på intuition. Man är mycket duktigare förälder än vad man tror, menade tvåbarnspappan Nisse Edwall. För Malin Wollin som är fyrabarnsmamma, så finns det bara ett svar på att minska pressen på föräldraskap, nämligen jämställdhet:


– Det är inte som när jag var liten att det är okej att ”bara” vara hemmafru, utan det är självklart att kvinnor även jobbar idag. Då måste man också kräva total jämställdhet hemma, menar Malin.

Fakta om undersökningen

Undersökning genomfördes i april 2016 bland 225 föräldrar i Semperklubben. Av föräldrarna med barn över 8 månader uppgav:

70 % att det är hög status att laga sin egen barnmat.

69% att hemlagat är en viktig faktor för att känna att man gör det bästa för sitt barn.

47 % att de upplever det som en stressfaktor att de ska laga egen mat till sitt barn.

49 % att de upplever en förväntan från sin omgivning att de ska laga egen barnmat.

84 % har förtroende för färdiglagad barnmat.

SEMPER är ett av Sveriges mest välkända varumärken och erbjuder goda och näringsriktiga produkter som är bekväma och skapar trygghet hos konsumenterna. Semper har idag två kategorier: Semper Barnmat och Semper Glutenfritt. Målet är att vara en ledande aktör i Norden inom dessa kategorier. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder SEK och Semper har cirka 200 medarbetare i Sundbyberg, Götene och Falun. Semper ingår i det internationella konsumentvaruföretaget Hero Group med drygt 4 300 medarbetare i 30 länder. Läs mer på www.semper.se